Praca inna niż wszystkie
Wstajemy rano, jemy szybkie śniadanie, szykujemy się i wychodzimy do pracy. Nie mamy lęków przed opuszczeniem swojego domu, możemy chodzić a nawet w pośpiechu, lekko spóźnieni biegać. Wejście do autobusu skutkuje jedynie większym lub mniejszym znudzeniem a przejście przez ruchliwą ulicę to tylko kilka kroków na pasach. Czasami samochód obleje nas najeżdżając na kałużę a wystający chodnik spowoduje potknięcie, ale to tylko niefortunne zdarzenia. Nie doskwiera nam przewlekły ból, jesteśmy zdrowi. Wyjście do pracy to dla nas naturalna rzecz, zwykły obowiązek. Tak wygląda życie wielu z nas. Jednak nie dla każdego wszystkie wspomniane czynności kojarzą się z prozą życia. Dla niektórych samodzielne opuszczenie własnego mieszkania jest niemożliwe.
Osoby z niepełnosprawnościami zmagają się z licznymi barierami zarówno w codziennym funkcjonowaniu jak i na rynku pracy. Znalezienie zatrudnienia, które będzie dopasowane do ich potrzeb, umiejętności ale i ograniczeń wynikających z choroby często jest żmudnym i ciężkim procesem. Wszyscy wiemy, że zatrudnienie daje poczucie sprawczości, samodzielności i pozwala na realizację potrzeb czy spełniania marzeń. Dlaczego więc na rynku pracy jest tak mało miejsc, które są dopasowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami? Odpowiedzi szukać możemy długo. Są jednak firmy, które podają pomocną dłoń i oferują pracę wychodzącą na przeciw potrzebom.
“Asystent Działu SEO” – praca zdalna dla osób z niepełnosprawnością.
Od początku oferta wydała się inna niż wszystkie. Jako trenerka pracy dziennie wertuję wiele podobnych do siebie ofert, ale to stanowisko wyróżniało się zakresem obowiązków, specyfiką pracy oraz niecodziennymi benefitami. Zagłębiając się dalej zaczęłam czytać o firmie, która takie zatrudnienie oferowała. JohnnyBros to firma IT będąca liderem innowacji w obszarze SEO . „Wierzymy, że zgrany zespół to podstawa, dlatego oprócz profesjonalizmu i pasji cenimy przyjazną atmosferę.” – możemy przeczytać na stronie internetowej. Jak się później okazało nie były to jedynie puste obietnice. Firma posiada także własną fundację JohnnyBros, która pomogła w stworzeniu Centrum Opieki Wytchnieniowej w Gdańsku. Podsumowując – firma z misją.
Zaciekawiona zaczęłam opowiadać o zatrudnieniu klientom z niepełnosprawnościami, którzy wysłali CV na wspomnianą wyżej ofertę. Łącznie już czterech klientów Centrum Samopomocy rozpoczęło pracę w firmie JohnnyBros. Zadałam im kilka pytań o przybliżenie nieco specyfiki pracy na stanowisku Asystenta Działu SEO. Jedna z zatrudnionych osób w wyżej wymiennej firmie pracuje już 2 lata i dzięki zaangażowaniu awansowała na stanowisko Starszego Asystenta działu SEO.
Jak wspomina proces rekrutacji i pierwsze dni w pracy?
„Trochę stresu, jak przy zaczynaniu każdej pracy. Poznanie nowych ludzi, bardzo sympatycznych i pozytywnych i gotowych do udzielenia odpowiedzi na nurtujące pytania dot. pracy – czyli pozytywne emocje nakręcające optymistycznie. W początku wdrożenia gdy coś nie wychodziło od razu nie było negatywnych emocji z mojej ani szefostwa strony” „(…) mamy kontakt cały czas z przełożonymi, z osobami z kadr i hr. są pomocni i zawsze gotowy na sugestie pracowników do usprawnienia pracy.”
– tak pracownik opisuje relacje w firmie.
Druga osoba miała mocno zbliżone odczucia. „Proces rekrutacji przebiegł bardzo sprawnie (…) zostałam zaproszona na rozmowę. Rozmowa, była merytoryczna i rzeczowa. Pan, który ją przeprowadzał był miły, wykazywała się dużą empatią i życzliwością do mnie, traktował mnie jak osobę równą sobie (co jest na rozmowach w sprawie pracy bardzo rzadkie). Bardzo się denerwowałam przed spotkaniem, ale z perspektywy myślę, że nie potrzebnie, bardzo dziękuję za to mojemu Rekruterowi”
Zapytałam także jakie cechy charakteru powinna mieć osoba zatrudniona jako Asystent Działu SEO?
„Dokładność, zwracanie uwagi na szczegóły, punktualność, obowiązkowość i gotowość do robienia podobnej czynności przez dłuży czasu.” – odpowiedział pracownik.
Druga osoba dodała: “Nie jest to praca dla wszystkich. Osoba zatrudniona na takim stanowisku przede wszystkim powinna mieć samodyscyplinę, powinna umieć sama sobie organizować pracę, umieć dobrze wykorzystać czas pracy i wyznaczać cele. Powinna się charakteryzować sumiennością i dokładnością. (…) Mi osobiście przez to, że pracuję w domu i nie mam bodźców zewnętrznych, które mnie rozpraszają to jest mi się dużo łatwiej skupić.”
Najważniejsze pytanie: Czy lubi Pani / Pan swoją pracę?
„SEO – to bardzo popularna obecnie forma marketingu w Internecie, wiele firm, platform z niej korzysta. Dlatego uważam, że to co robię jest ważne i potrzebne. Praca daje mi poczucie, że robię rzeczy istotne z punktu widzenia innych użytkowników internetu oraz, że to co robię ma przyszłość – dlatego tak lubię swoją pracę. Pracuję w domu w środowisku dobrze mi znanym i mogę po swojemu urządzić swoje stanowisko pracy, nikomu nie przeszkadzając. Lubię też swoją pracę, bo uważam, że firma JohnnyBros jest firmą przyjazną pracownikowi. Dobrze mi się tutaj pracuje.” – odpowiedziała osoba zatrudniona jeszcze na okresie próbnym.
Kolejny, już długoletni pracownik odpowiedział: „Lubię. Pracuję produktywne i wyrabiam ponad 100% normy i otrzymuje za to premię finansową i jestem ze swojej pracy zadowolony.”
Z mojej perspektywy, czyli trenerki pracy, zatrudnienie dla osób z niepełnosprawnościami w firmie JohnnyBros to fenomen na rynku. Połączenie stabilnego, ciekawego, zdalnego zatrudnienia z przyjaznym traktowaniem pełnym empatii już na etapie pierwszego, otrzymanego maila. Rekruterzy z firmy rozumieją potrzeby osób z niepełno sprawnościami, są skłonni do współpracy a wszelkie zasady podjęcia u nich pracy są przejrzyste. Chociaż wydawać by się mogło, że szacunek podczas procesu zatrudnienia to norma, rzeczywistość często wygląda inaczej. Osoby z niepełnosprawnościami są zmuszane do tłumaczenia się ze swoich chorób i opisywania symptomów. Niezręczność tej sytuacji podcina im skrzydła do szukania właściwego zatrudnienia. Pracy zdalnej także jest coraz mniej a dla niektórych jest to jedyna szansa na długoletnie, stabilne zatrudnienie. Dobrze więc, że taka firma jak JohnnyBros prężnie działa, rozwija się i realizuje własną misję, która odmieniła życie wielu osób.
Centrum Samopomocy jest miejscem, w którym stawiamy na aktywizację zawodowa oraz społeczną osób z niepełnosprawnościami lub po kryzysach psychicznych. Wspieramy na całej ścieżce wyboru zatrudnienia. Praktykujemy tworzenie profesjonalnych CV, naukę rozmów kwalifikacyjnych, aplikowania na dopasowane oferty pracy, pomagamy w dopełnianiu formalności związanych z rozpoczęciem zatrudnienia, organizujemy treningi pracy oraz wspieramy w momencie nowej pracy. Omawiamy rezultaty działań ale i trudności na comiesięcznym klubie pracy, wychodzimy na targi pracy a także sami organizujemy spotkania z pracodawcami w nieco bardziej kameralnym gronie na Chrzanowskiego. Wśród naszych klientów są osoby z ciekawymi zasobami, zróżnicowanym doświadczeniem zawodowym oraz różnym stopniem wykształcenia. Zależy nam na znalezieniu im jak najbardziej dopasowanego zatrudnienia.
„Cieszę się, że osoby z niepełnosprawnościami mogą odnaleźć zatrudnienie, które daje im satysfakcje, czują sens swojej pracy i dzięki niej odzyskują poczucie sprawczości. Stabilna praca w interesującym miejscu z dobrymi perspektywami na przyszłość wspiera ich podczas czasu zdrowienia po kryzysach psychicznych.” – mówi trenerka pracy współpracująca z firmą JohnnyBros